maandag 14 september 2015

Hoe kom ik aan mijn eiwitten?

3 augustus ben ik gestart met Personal Body Plan (zie hier voor mijn eerdere blog daarover). Een maand daarvoor met plantaardig eten. Een uitdagende combi heb ik wel gemerkt. Af en toe is het echt puzzelen om aan voldoende voedingsstoffen te komen. En dan vooral op een manier dat je niet weer belachelijk hoog in je calorie-inname komt. Misschien heb ik het mezelf wat lastiger gemaakt dan ik op voorhand had kunnen bedenken...Vooral die eiwitten zijn wel 'een ding' (130 gram op een dag...) Voorheen had ik natuurlijk 'gewoon' wat extra eieren en kaas kunnen eten. Nu is het soms echt zoeken. Mensen om me heen vragen dan ook regelmatig 'Wat eet je nu dan nog?' Vandaar hieronder een dag uit mijn eetdagboek. Wie weet inspireer ik anderen nog :-)

Dinsdag



Ontbijt
Ik ontbijt zoals bijna elke ochtend met een eiwitshake van soja proteine, kokosamandelmelk en bevroren banaan. Extra lekker met een snufje kaneel. Een ontbijt dat goed is voor maar liefst 30 gram eiwit. Goede start!

Lunch
Voor de lunch neem ik een pittige tofusalade. Meestal maak ik deze al van tevoren voor twee dagen klaar, zodat ik in ieder geval op maandag en dinsdag een eiwitrijke lunch eet (21 gram eiwit). Het recept van deze heerlijke salade vind je hier.



Avondeten
Omdat ik vanavond gesport heb neem ik als avondeten/ post-workout meal een portie volkoren penne met broccoli, rode peper, knoflook en sojaroom (low-fat). In plaats van parmezaanse kaas strooi ik hier edelgistvlokken overheen (meer hierover zie mijn eerdere blog over plantaardige mooimakers). Wat meer koolhydraten door de penne, maar wel superlekker en gezond.



Tussendoor  
Met bovenstaande drie maaltijden ben ik er qua macro's nog echt niet op een dag. Sowieso drink ik minimaal nog 1 a 2 extra eiwitshakes. Deze keer kies ik voor de variant met bevroren frambozen en wat kokosrasp (goed voor bijna weer bijna 30 gram eiwit). Ook lekker is de shake met bevroren banaan en verse aardbeien (foto). Verder peuzel ik tussendoor ook nog een notenreep op.

Dit is gewoon een normale dag uit mijn eetdagboek (terwijl ik bezig ben met PBP). Mocht je nog eiwitrijke plantaardige recepten weten, dan hou ik me graag aanbevolen. Ik heb me onlangs aangemeld voor de Vegan Challenge, dus vermoedelijk ga op de bijbehorende site ook nog wel een aantal mooie receptjes vinden. Ik zal de echte toppers zoveel mogelijk delen natuurlijk ;-)  






Geen opmerkingen:

Een reactie posten